Att arbeta med förnyelse, ständiga förbättringar och att vara en god kraft är några av Sorundahallarnas affärsmål som en del av Martin & Servera-gruppen. För att bli en klimatneutral verksamhet till 2030 är därför elektrifieringen av fordonsflottan en självklarhet.
- Vi vill visa vägen för mindre företag och vi ser elektrifieringen av våra transporter som en nyckel till att nå våra klimatmål till 2030, berättar Johan Werner, ekonomi- och logistikchef på Sorundahallarna.
- Det här är en investering i både klimatet och oss själva. Vi har gått mot detta länge och det känns roligt att äntligen komma i gång med elektrifieringen, fortsätter Richard Steiving, transportchef på Grönsakshallen Sorunda i Stockholm.
Koncernsamarbete för förändring
Lastbilarna har en ungefärlig räckvidd på 16,5 mil och kommer att distribuera från Västberga till Stockholms innerstad.- Tack vare vårt stadsnära läge har vi fördelen att testa bilarna ordentligt genom leveranser i centrala Stockholm. Vi kan ladda upp dem mellan turerna och sedan över natten, berättar Richard Steiving.
Projektet med elektrifieringen har pågått i över ett år och har inneburit många vägval. Koncernkollegorna Martin & Servera och Dagab och har varit till stor hjälp i processen och även leverantören Scania har varit ett viktigt bollplank.
- Vi på Scania är stolta över att få vara med på Sorundahallarnas elektrifieringsresa och det är med stor glädje vi nu ser våra 100% eldrivna lastbilar leverera färskvaror till Stockholms krögare, säger Björn Hedström, säljare på Scania Stockholm Söder.
- Vi är väldigt glada över möjligheten att kunna leverera färskvaror till Sveriges bästa krögare med minskade utsläpp, ett bättre samvete och förhoppningsvis även utökade leveranstider, avslutar Johan Werner.